فروشگاه جامع تحقیقات دانشجویی

پرفروش ترین محصولات

مقاله درباره قتل عمدي

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

قتل عمدي

قتل يا سلب حيات از يك انسان زنده مهمترين جنايتي است كه نسبت به افراد انساني ارتكاب مي شود . بهمين جهت كيفر قتل عمدي با وجود مخالفت بعضي از علماي حقوق وفلاسفه در قوانين بسياري از كشورها اعدام مي باشد . در حقوق موضوعه ايران ، ماده 205 قانون مجازات اسلامي مقرر مي دارد : « قتل عمد ...... موجب قصاص است واولياء دم مي توانند با اذن ولي امر قاتل را با رعايت شرايط مذكور در فصول آتيه قصاص نمايند و ولي امر مي تواند اين امر را به رئيس قوه قضائيه يا ديگري تفويض نمايد .»

قتل نفس از يك طرف به اصل مصونيت وغير قابل تعرض بودن حيات انساني كه عزيزترين وديعه است لطمه مي زند واز طرفي ديگر ، امنيت وانتظام جامعه را متزلزل مي كند .

قبل از اينكه اجتماعات بشري به صورت كنوني ، داراي قدرت محاكمه عمومي وتشكيلات دولتي بشوند قتل نفس از جمله تصادفات عادي زندگاني براي بقاء محسوب ميشد ومقابله با قاتل جنبه شخصي وخصوصي داشت ونه جنبه عمومي . تعقيب يا تنبيه ومجازات قاتل يا قصاص براي جبران خسارت وترميم ضايعه با كسان مقتول بود نه با جامعه .

در اسلام ، احترام به انسان وتحريم قتل انسان در موارد مختلف مورد توجه قرآن مجيد واقع شده است . بطوريكه قتل از نظر ارتكاب ، بر قتل به حق وقتل به ناحق واز نظر مقتول ، به مظلوم وغير مظلوم به غير حق ، ولي معين كرده است ، در عين حال ولي را از اسراف در قتل منع نموده است .

الف – وَلاتَقْتُوا الَّنفْسَ اَّلتي حَرَّمَ اللهُ اِلاّبِاْلحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفُ فِي الَقْتلِ اِنَّهُ كانَ مَنْصُورًا (آيه 33 از سوره بني اسرائيل ) يعني ، نفسي را كه خداوند محترم ساخته است به ناحق مكشيد ، كسي كه به ستم كشته شود براي ولي او سلطه اي خاص قرار داده ايم ، پس اسراف در قتل نخواهد كرد ، زيرا او، (يعني ولي مقتول) از جانب شريعت الهي ياري شده است .

ب- قرآن مجيد خونريزي بي جهت وظالمانه را گناه بزرگي تلقي نموده است بطوريكه قتل يك فرد از انسانها را به منزله قتل تمام انسانها مي داند .

مِنْ اَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلي بَنِي اِسْرائيلَ اَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِي اْلاَرْضِ فَكَاَنَّما قَتَلَ الّاسَ جَميعاً وَمَنْ اَحْياها فَكَانَّمأ اَحْيَا الّناسَ جَميعاً (قسمتي از آيه 32 از سوره المائده ) .

يعني ، از جهت قتلي كه واقع شد ما بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس نفس محترمي را به ناحق وبي آنكه مرتكب فساد در روي زمين شده باشد (مفسد في الارض) بكشيد چنان است كه همه مردم را كشته باشد وهر كه نفسي را حيات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آنست كه تمام مردم را حيات بخشيده است .

كميسيون استفتائات شوراي عالي قضائي قائل شدن حيثيت عمومي براي قتل نفس عمدي را از جهت كيفر تعزيري قاتل با منتفي بودن قصاص موكول به تصويب قانون در آينده نموده بود . در حال حاضر برابر ماده 208 قانون مجازات اسلامي اخيرالتصويب هر كس مرتكب قتل شود وشاكي نداشته يا شاكي داشته ولي از قصاص گذشت كرده باشد واقدام وي موجب اخلال در نظم جامعه يا خوف شده ويا بيم تجري مرتكب يا ديگران گردد موجب حبس تعزيري از 3 تا 10 سال خواهد بود .

تبصره ماده 208 قانون مزبور مقرر مي دارد :« دراين مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس تعزيري از يك تا پنج سال مي باشد .»

در ماده 205 قانون مجازات اسلامي ، بدون اينكه از قتل عمدي تعريفي بعمل آمده باشد به ذكر مجازات آن اكتفا شده است . بموجب ماده مزبور « قتل عمد برابر مواد اين فصل (اول) موجب قصاص است .... واولياء دم مي توانند با اذن ولي امر قاتل را با رعايت شرايط مذكور در فصول آتيه قصاص نمايند و ولي امر مي تواند اين امر را به رئيس قوه قضائيه يا ديگري تفويض نمايد .» سپس در ماده 206 قانون مزبور موارد قتل عمدي ذكر شده است .

به نظر مي رسد تعريف زير براي قتل عمدي با قتل در سيستم هاي مختلف حقوقي هماهنگ باشد : « قتل عمدي ، عبارتست از رفتار بدون مجوز قانوني عمدي وآگاهانه يك انسان به نحوي كه منتهي به مرگ انسان ديگري شود .»

قتل عمدي به معني خاص

الف : مواردي كه قاتل با انجام كاري قصد كشتن شخص معين يا فرد يا افرادي غير معين از يك جمع را دارد، خواه آن كار نوعاً كشنده باشد يا نباشد ولي در عمل سبب قتل شود (بند الف ماده 206 ق .م.ا.) يعني قتل عمدي ، با انجام دادن عمدي فعلي كه منجر مي گردد محقق مي شود . در اينجا قتل عمدي با قصاص قتل ولو آلت قتاله قابل تحقق است . بدين ترتيب ، چنانچه قصد قتل نزد مرتكب محرز شود وعمل او هم سبب قتل شود مورد از مصاديق قتل عمدي است . اعمالي كه منتهي به سلب حيات از مجني عليه مي گردد ، اعمالي هستند مادي از قبيل ضرب وجرح يا هر نوع صدمه بدني ديگر .

ب : مواردي كه قاتل عمداً كاري را انجام دهد كه نوعاً كشنده باشد هر چند قصد كشتن شخص را نداشته باشد (بند ب 206 ق.م.ا) در اينجا قانونگذاردر بزه قتل عمدي ، علاوه بر قصد مرتكب متوجه نوع وكيفيت فعل كشنده ودر نتيجه وسيله وآلت ارتكاب قتل نيز بوده وآنها را از موجبات عمدي تلقي كردن قتل دانسته است . به عبارت ديگر در صورتي كه فعل نوعاً كشنده براي قتل ديگري ، وسيله آلت قتاله باشد گر چه فاعل قتل قصد قتل هم نداشته باشد ، عمل قتل عمدي محسوب وموجب قصاص است . بطورمثال چنانچه كسي بخواهد با گلوله اي كه وسيله تفنگي شليك مي كند پاي ديگري مورد اصابت قرار دهد تااورا متوقف كند ولي عملاً گلوله به قلب مجني عليه اصابت ومنتهي به مرگ وي شود عمل قتل عمدي است . آلتي كه مرتكب قتل براي كشتن بكار گرفته باشد ممكن است نوعاً وذاتاً كشنده باشد . سلاح گرم از قبيل تفنگ ويا سلاح سرد مثل كارد وشمشير وداس وتبر ، خوراندن سم مهلك ، در آب جوش يا در آتش انداختن ديگري يا اتصال سيم برق با فشار قوي به بدن انسان وامثال آن از آلات نوعاً كشنده است كه به احراز فعل يا كار نوعاً كشنده كمك مي كند گاهي خود آلت مورد استفاده در قتل يا استفاده از آن نوعاً وذاتاً كشنده نيست ولي ممكن است صدمه به موضع حساس بدن مجني عليه وارد ومنتهي به مرگ او شود . دراين قبيل موارد وسيله و آلت قتل به اعتبار حساس بودن موضع قتاله است مانند


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file204_1480123_8569.zip24.9k