فروشگاه جامع تحقیقات دانشجویی

پرفروش ترین محصولات

تحقیق درباره شبيه سازي ديناميكي شيرترمز اتوماتيك لكوموتيو ( راه آهن )

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 138

 

مقدمه :

اين گزارش به تشريح عملكرد سوپاپ ترمز اتوماتيك به منظور شبيه سازي و تحليل رفتار ديناميكي شير مي پردازد . هدف اصلي از تحليل ، تعيين فشار دبي خروجي از شير پر بر حسب زمان در وضعيتهاي تلف كاري آن مي باشد . بدين منظور لازم است تا ابتدا تشريح دقيقي از عملكرد و وضعيت سيستم ارائه گردد ، تا بر پايه آن بتوان مقادير ورودي و خروجي را به هم مرتبط نمود . لذا لازم است تا ابعاد و اندازه هاي شير اعم از اندازه مقاطع و حجم ها ، و نيز ساير مشخصات شير ، نظير ثابت فنرهاي تعيين گردد .

بر اساس آنچه ذكر شد در اين گزارش ابتدا به بررسي مدار كلي شير ترمز اتوماتيك و جايگاه اين شير در ارتباط با ساير اجزا ترمز مي پردازيم . سپس مسير و جريان هوا در ادامه شرحي بر عملكرد اجزا تشكيل دهنده ترمز اتوماتيك ارائه مي گردد . در پايان ابعاد و اندازه هاي شير ارائه مي گردد .

علاوه بر اين ، ترجمه متن اصلي ير ترمز اتوماتيك ارائه شده از طرف كارخانه سازنده (شركت وابكو) ، ضميمه گرديده است .

مروري نحوة عملكرد سيستم ترمز اتوماتيك

ترمز به عنوان كنترل كننده سرعت در قطار ، اصلي ترين ركن ترددايمن مي باشد . بنابراين نخستين اولويت در طراحي اين سيستم ، بالا بودن ايمني ، حتي به ازاي هزينه بالا و استفاده از روشهاي غير معمول ، مي باشد .

به همين منظور ترمز قطار به نحوي طراحي گرديده كه بر خلاف سيستمهاي رايج ، كاهش شار لوله ترمز ، باعث عمل ترمز گيري مي شود . اين امر خصوصاٌ در موقع گسيختگي قطار حائز اهميت است و باعث خواهد شد تا در موقع گسيختگي قطار كاهش خوبخودي در لوله ترمز روي داده و قطار به طور خودكار ترمز بگيرد .

به طور مختصر مكانيزم مدار ترمز و جايگاه سوپاپ ترمز اتوماتيك در آن را مي توان اينگونه بيان نمود :

موتور قطار مستقيماٌ در ارتباط با كمپرسوري است كه مي تواندهواي متراكم با فشار حدود 14.Psi توليد مي نمايد . هواي فشرده پس از ذخيره شدن در مخزن اصلي عيور از لوله ها و صافي ها وارد سوپاپ ترمزاتوماتيك (يا شش دنده ) مي گردد و طي پروسي تبديل به هواي با فشار حدود 70Psi مي شود و از آن پس ، اين فشار تنظيم شده وارد ولوله اي به نام لوله اصلي brake pipe) يا لوله ترمز ) مي گردد . اين لوله در سرتاسر قطار امتداددارد و توسط لوله هاي لاستيكي بين واگن ها ارتباط آنهابا يكديگر و نيز لوله اصلي لكومتيو برقرار مي شود.

حال هنگامي كه فشار در اين لوله از مقدار 70Psi كاهش يابد ، عمل ترمز در سرتاسر قطار صورت مي گيرد . توسط قسمتهاي مختلفي امكان كاهش فشار وجود دارد. دستگاه شش دنده يكي از تجهيزاتي است كه توسط راننده اين كاهش فشار را در لوله اصلي ايجاد مي كند . و يا سيستمهاي ايمني موجود در مواقعي كه راننده هوشيار نباشد ، از سرعت مجاز تخطي نمايد ، بدون توجه وارد ايستگاه شود و ... مي تواند كاهش فشار را ايجاد نمايد . همچنين چنانچه ذكر شد در موقع گسيختگي، به علت پارگي لوله هاي لاستيكي بين واگنها فشار خود به خود كاهش مي يابد . اين گاهش فشار توسط سوپاپهايي در لكومتيو و نيز در واگنهاي حس مي شود و ترمز گرفته مي شود .

در لكومتيو سوپاپ كنترل ولو 26-D و در واگنها انواع سوپاپ سه قلو نسبت به كاهش فشار لوله اصلي حساس مي باشند و پس از احساس كاهش فشار به وجود آمده (پس از يك وقفه زماني به منظور همزمان كردن ترمز همه واگنها) ، به تناسب كاهش فشار به سيلندر هاي ترمز دستور ترمز را مي دهند .

2-تحليل حالتهاي مختلف سوپاپ ترمز اتوماتيك

2-1- حالت هواگيري (Release)

در اين حالت هواي توليد شده توسط كمپرسور پس ازعبور از مخازن هوا از طريق لوله 30 وارد پايه دستگاه شش دنده مي شود. اين هوا به منزله خط تغذيه اصلي قسمتهاي مختلف دستگاه شش دنده مي‌باشد . همانطور كه در شكل 2-1 مشاهده مي شود اين هوا كه با رنگ قرمز مشخص گرديده در داخل پايه شش دنده به چندين قسمت تقسيم مي شود و به قسمتهاي مختلفي هدايت مي گرد ، در ضمن در داخل خود دستگاه شش دنده نيز اين هوا جهت امكان صدور فرمانهاي مختلف و يا عملكرد هر يك از المانها وارد قسمتهاي مختلفي چون سوپاپ لغو ترمز جريمه ، شير خروسكي ، رگلاتور و سوپاپ تغذيه اصلي و قسمتهاي ديگري كه در شكل مشاهده مي شود مي گردد .

در داخل پايه شش دنده يكي از انشعابات اين هوا وارد دستگاه سه دنده مي شود وديگري به لوله اي مي رود كه به سوپاپ H-5 منتهي مي شود ، شاخه ديگر آن كه به طور مستقيم وارد شش دنده مي شود ، به طور مستقيم به رگلاتور (R) مي‌رود كه در اين قسمت هواي 140psi پس از ورود به داخل رگلاتور و با چرخاندن دسته تنظيم (A) ، نشيمنگاه R از جايگاه خود به سمت چپ حركت كرده و اجازه عبور هواي مخزن اصلي را به سمت چپ خود مي دهد (شكل 2.2) هواي سبز رنگ داراي فشار كمتري نسبت به هواي مخزن اصلي مي باشد و مقدار آن بسته به تنظيم دستي فشار فنر RS دارد ( اين فشار معمولاٌ 70psi تنظيم مي شود . )‌


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file40_1482706_1497.zip8 MB