فروشگاه جامع تحقیقات دانشجویی

پرفروش ترین محصولات

مقاله درمورد مديريت اداري

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

به نام خدا

نام تحقيق:

مديريت اداري

تعريف مديريت:

ديدگاه سنتى مديريت بر اين باور بود كه مديريت يك ذوق است و هر كه اين ذوق را داشته باشد، مدير خوبى است و عده اى مديريت را يك استعداد مى دانند، كه بعضى افراد از آن بالقوه يا بالفعل برخوردار هستند و عده اى هم براين باورند كه مديريت يك نوع هنر است و هر كه از اين هنر برخوردار باشد مى تواند مديرى موفق باشد. اما امروزه ثابت شده كه مديريت، علاوه بر مطالبى كه ذكر شد يك توانمندى علمى همراه با فرايندنگرى و فراگردانديشى است. مديريت علمى بايد متكى به علوم و به ويژه علم مديريت باشد. متاسفانه در طول ۵۰ سال گذشته كه علم مديريت پيشرفت چشمگيرى داشته است در كشور ما همان مديريت سنتى اعمال شده است و...

تعريف مديريت اداري :

مديريت اداري در اداره عبارتست از كاربرد تكنيكهاي مختلف اداره امور يك گروه انساني و هماهنگ نمودن كليه فعاليتهاي اعضاء يك سازمان براي رسيدن به هدف معين و مشخص با راهنمايي و راهبري رهبران سازمان كه آنها را مديران و يا سرپرستان سازماني مينامند

نظريه مديريت اداري اصول گرايان(وظيفه گرايان):

از ديگر انديشمندان مكتب مديريت كلاسيك هانري فايول فرانسوي ( 1925 تا 1841 ) است فايول ، يكي از دانشمندان برجسته مديريت كلاسيك است كه سعي كرد از طريق تحقيقيات 30 ساله خود در شركتها و معادن زغال سنگ اصولي ساده و عملي براي اداره امور كليه سازمانها كشف و تدوين نمايد كه با اجراي آن مقررات ، كليه سازمانها در هر جا و در هر شرايطي كه باشند به حداكثر كاراي برسند به همين دليل وي را اصول گرا مي نامند . البته ذكر اين نكنه ضروريست كه فايول قوانين حاكم بر اداره امور سازمانها را مانند قوانيين حاكم بر علوم زيستي از قبيل فزيك ثابت تلقي نكرده است بلكه انها را قواعد اصولي انعطاف پذير ميدانست كه تحت شرايط خاص تغيير ميكنند .

فايول در هنگام ارائه نظريه ( عموميت داشتن اصول مديريت ) به توضيح و تشريح فعاليت ها و امور سازمانها پرداخت او براي اولين بار كله سازمانها را پيكره واحدي ميدانست كه كليه فعاليت هاي آن به شش دسته تقسيم مي‌شد.

وي وضيفه اصلي مدير را برنامه ريزي ، سازمان دهي ، فرماندهي كنترل و هماهنگي ميداند و براي هر مدير تواناي ها و ويژگيهاي جسمي ، تخصصي ، اخلاقي ، تجربي و فكري قائل است . فايول ذكر آن كه ميدانست هيچ چيز مطلق وجود ندارد، مع هذا تجارب فعاليتهاي مديري خود را در غالب اصول 14 گانه مديريت ارائه كرد كه بعضي از آنها عبارت از : تقسيم كار ، سپردن اختيار ، انضباط كاري ، تمركز ، سلسله مراتب ، نظم و عدالت و روحيه يگانگي گروهي و .... قلمداد كرد.

تعريف مديريت اداري از نظر هنري فائول:

مدريت اداري عبارتست از پيش بيني جزئيات و برنامه ريزي فعاليتهاي آتي اداره يا يك سازمان در جهت رسيدن به هدف معين و مشخص.

فعالتهاي يك مدير اداري از نظر هنري فايول :

فعاليتهاي فني ( سازندگي ، توليد و و عادت مشتريان به مصرف توليد )

فعالتهاي تجاري ( خريد ، فروش و معامله )

فعالتهاي مالي( بدست آوردن حداكثر منفعت ، جلب سود بيشتر و سرمايه بيشتر)

فعالتهاي امنيتي( تامين امنيت براي افراد و لوازم و تجهيزات مربوط به آنها )

فعاليتهاي حسابداري( انبار داري ، ميزان توليد و ميزان مخارج)

فعاليتهاي مديريت( برنامه ريزي ، سازمان دهي ، فرماندهي ، همكاري و كنترل)

پنج عنصر مهم در علم يافتن مديريت اداري از ديدگاه هنري فائول

تنظيم برنامه: پيش بيني و برنامه ريزي براي طرح نقشه و عمليات آتي اداري

سازماندهي: سازمان دخي و يا اينكه بوجود اوردن تشكيلات اداري

فرماندهي:صدور فرامين و دستور براي يكنواختي و هماهنگي پرسنل ادارب بوسيله مديران اداري

هماهنگي: هماهنگ نمودن فعاليتهاي حاصله از نيروي انساني و بازده فيزيكي و مكانيكي و تجهيزات و تسهيلات اداري

كنترل و نظارت: كنترل نمودن و داشتن نظارت بر تمام فعاليتهاي اداري بر اساس ظوايط و معيارهاي مشخص و صدور فرامين و دستورات صادره از طرف مديران مسئول

مديزت صحيح اداره مستلزم اگاه بودن از كليه عوامل سازماني و اداري مذكور ميباشد كه به شرح زير خلاصه مي شود

1 عوامل خارجي: اين عوامل عبارتند از نفوذ هاي خارجي كه از طرف افراد خارج از اداره به اعضاي داخل اداره تحميل گردييده و صورت فعاليتهاي اداري را به نحو دلخواه ان افراد تغيير ميدهند

2 عوامل داخلي : اين عوامل عبارتند از تاثيرات اعضاي اداره بر روي محيط و بازده اداري ، اين عوامل معمولا ناشي از روابط غير رسمي اعضائ اداره هستند

3 عوامل محيطي : عواملي هستند كه به طور خداگاه يا ناخداگاه بر روي افراد اداري يا اعضاي خارج از اداره اثر مستقيم گذاشته و به طور كلي محيط زيست اداره را در قالب تاثيرات و درگرگوني هاي اجتماعي خود فرم و شكل ميبخشند

از جمله وظايف يك مدير اداري:

1- تقسيم كار : به موجب اين اصل ، كارها و فعاليتهاي مرتبط در هر سازمان بايد به گونه اي طبقه بندي و تقسيم شود كه كاركناني متخصص بارآورد .

2- اختيار و مسئوليت : اختيار عبارت است از (( حق صدور دستور و قدرت تحميل اطاعت )) . فايول بين " اختيار رسمي "  كه مدير به اعتبار شغل ، مقام و درجه از آن بر خوردار مي شود و " اختيار شخصي " كه از


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 1,100 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file76_1484145_2457.zip12.8k