فروشگاه جامع تحقیقات دانشجویی

پرفروش ترین محصولات

مقاله درباره راههاي بهتر درس خواندن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

راههاي بهتر درس خواندن

1. محدودتر و ساده‏تر بودن درس‏ها و محتواى علمى آنها. 2. آشنا بودن شما با سبك روش تدريس و نيز نحوه برگزارى آزمون و امتحاناتى كه معلمين در آن دوران برگزار مى‏كردند.3. وجود رقابت با همكلاسى‏ها.4. فراهم بودن امكانات و شرايط مناسب روانى نظير نزديك بودن به منزل و محيط گرم و عاطفى خانواده و در نتيجه نداشتن دغدغه و نگرانى؛ نظير دور بودن از والدين و غيره.5. وجود انگيزه و علاقه زياد براى بهتر درس خواندن و جدى بودن در تحصيل به منظور شركت در كنكور و راه‏يابى به دانشگاه.6. عدم وجود دغدغه‏هاى غير درسى، نظير مشكلات آينده شغلى، ازدواج و مشكلات آن.علاوه بر اين‏ها نبودن ديگر افكار، تخليات و مسائلى كه پس از ورود به محيط باز و گسترده دانشگاه ذهن دانشجويان را به خود مشغول مى‏كند، تأثير به سزايى در فراهم كردن زمينه كافى جهت كسب امتيازات و نمرات بالاتر در دوران دبيرستان دارد و حال آن كه از طرف ديگر عوامل متعدد ديگرى در فضاى دانشگاه مى‏تواند دربافت تحصيلى عزيزان دانشجو مؤثر واقع شود كه البته مى‏توان در جهت حذف يا به حداقل رساندن آن عوامل تلاش كرد. برخى از آن عوامل عبارتند از:1. گسترده‏تر، عميق‏تر و دقيق‏تر بودن دروس دانشگاهى و محتواى علمى آن نسبت به دروس دبيرستان.2. تنوع روش‏هاى به كار گرفته شده در ارائه دروس و سبك‏هاى مختلف برگزارى آزمون‏ها توسط اساتيد محترم دانشگاه كه ممكن است برايتان جديد باشد و براى اولين بار با آن روش روبه رو شده باشيد.3. ورود به محيط جديد دانشگاه كه از نظر فرهنگى، علمى، اجتماعى و... نسبت به محيط قبلى بسيار گسترده‏تر و متنوع‏تر است؛ به خصوص زمانى كه دورى از محيط گرم خانواده نيز به آن ضميمه شود كه در آن صورت زمينه اضطراب و نگرانى را براى شما بيشتر فراهم مى‏كند.4. عدم وجود رقابت بين دانشجويان نسبت به دوران دبيرستان چهارمين عامل است؛ زيرا با ورود به دانشگاه به گمان اين كه اكنون كه كنكور را پشت سر گذاشته، مشغول به تحصيل در دانشگاه شده‏ايد، نياز چندانى به كسب امتيازات و نمرات بالا نيست و همين كم توجهى به امور درسى و مطالعه چه بسا گاهى بين دانشجويان شيوع پيدا مى‏كند و به عنوان عامل بازدارنده‏اى كه روانشناسان آن را «تسهيل اجتماعى» مى‏نامند، باعث تأثير گذارى دانشجويان بر يكديگر مى‏شود و به تدريج روحيه تساهل و تسامح در فراگيرى درس را به يكديگر منتقل مى‏كنند.5. پديد آمدن انگيزه‏هاى غيردرسى و جلوه گر شدن افكار و انديشه‏هايى درباره آينده زندگى، مسائل و مشكلات مربوط به شغل، تأمين هزينه‏هاى زندگى و تحصيل، ازدواج و نظير آن - به خصوص زمانى كه پسران و دختران در دانشگاه همراهند و نيز در اوج غريزه جنسى قرار دارند مى‏تواند آفت مهم ديگرى براى ايجاد حواس پرتى و مانع عمده‏اى براى تمركز حواس عزيزان براى مطالعه و تحقيق باشد.اكنون با توجه به مطالب فوق به نظر مى‏رسد راه‏كارهاى زير براى رسيدن به هدف مطلوب مؤثر باشد:1. به تفاوت كمى و كيفى دروس دانشگاهى با دروس دوران دبيرستان توجه كافى مبذول داريد و خود را براى يادگيرى محتواى علمى دروس دانشگاهى آماده‏تر نماييد و با جديت بيشترى به فراگيرى آن بپردازيد و سعى كنيد آن چه را كه اساتيد به تدريج آموزش مى‏دهند، يادگيريد و درس‏ها را براى شب‏هاى امتحان نگذاريد و بدانيد كه علم به تدريج و به مرور زمان در ذهن انسان جاى مى‏گيرد و با تكرار و ممارست مى‏توان به ظرايف و دقايق آن پى برد.2. پس از انتخاب درس و استاد مربوط، از طريق دانشجويان ترم‏هاى گذشته و يا خود استاد، به طور مستقيم، از روش تدريس و سبك برگزارى آزمون و چگونگى آن مطلع شويد و اگر استاد مربوط به مقاله، كنفرانس، امتحان ميان ترم و... اهميت مى‏دهد، نسبت به آن آگاه باشيد و تمهيدات لازم را فراهم نماييد.3. از راه‏هاى مختلف، انگيزه خود را براى خوب گذراندن واحدهاى درسى، مطالعه و تحقيق بيشتر كنيد؛ مثلاً اهميت و ارزش رشته تحصيلى خود و نيز اهميت و كاربردهاى واحد درسى انتخابى را براى خود تبيين و روشن كنيد تا با علاقه و شوق بيشترى مطالعه كنيد و يا در پى سؤال طرح شده در زمينه واحد درسى باشيد و به شكل وسواس گونه و جدى به مطالعه و تحقيق بپردازيد؛ زيرا طرح سؤال (سؤال واقعى) و موضوعى كه ذهن شما را به خود مشغول مى‏كند، نقش مهمى دريادگيرى مطالب دارد.4. در صورت امكان درس‏هاى خود را با برخى هم كلاسى‏هاى خود كه از قواى علمى خوب و بالايى برخوردارند، مباحثه كنيد و از نظرات و فهم آنها در دريافت مطالب درسى سود جوييد و اكتفا به مطالعه انفرادى نكنيد.5. به خود تلقين كنيد كه مسائل و مشكلات آينده نبايد هم اكنون تمام فضاى ذهنى مرا به خود مشغول كند و وظيفه من خوب درس خواندن وخوب مطالعه كردن است و براى آن مسائل فرصت و زمان كافى وجود دارد. پس بيشترين تلاش خود را در حين تحصيل به پيشرفت تحصيلى و كسب امتيازات علمى معطوف داريد و انديشيدن درباره برخى دغدغه‏هاى ذهنى آينده را به زمان خاص و معينى اختصاص دهيد.6. برنامه ريزى براى اوقات شبانه روز و استفاده بهينه از اوقات مختلف نيز نقش به سزايى در موفقيت شما دارد. لازم به ذكر است كه در اين برنامه بايد توجه كافى به استراحت و ورزش، زمانى براى عبادت و ارتباط با خداوند و نيز رسيدگى به امور شخصى و اوقات فراغت، مبذول داريد؛ نه آن كه با مطالعه و تحقيق فراگير و خسته كردن خود، برنامه‏اى خارج از توان فردى خود طراحى كرده و در اين امر به شكل افراط گونه‏اى مانع رسيدن به هدف شويد؛ بلكه متناسب با توان خود يك برنامه متعادل در نظر گرفته، در اجراى آن كوشا باشيد.اميد است با عمل به نكات و راه‏كارهاى ارائه شده، بتوانيد با استمداد از خداوند متعال و تلاش و پشتكار بيشتر در جهت ارتقاى سطح دانش خود و كسب امتيازات و نمرات عالى موفق باشيد.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 1,100 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file34_1501381_5875.zip9.8k